sunnuntai 23. syyskuuta 2018

Lovejoy-neuletakki


Aikamoista. Meikä teki villatakin. Pitkän villatakin. Siinä on palamikoitaki. En ois tätäkää uskonu kun minä oon enempi nuijen pienten töijen ystävä. Ei taho maltti piisata juuri sukkia isompiin hommiin.
Tänään kävin sitten näpsimässä muutaman selffien. Heleppoa ku heinän teko tuo ittensä kuvaaminen. 
Minä kun oon kova panostamaan kuvien laatuun niin näissäkin nyt sitten näyttää lähinnä sille niinku emäntä ois eksyny matkalla navetalle... 
Ja koska mulla on joka päivä huono tukkapäivä ni keksin lätkästä pipon päähän jota en muuten ole täällä tainnut edes esitellä. Se on "popparipipo" eli Urban Jungle Beanie ja ohjeen suomennettuna löysin Pipon ytimestä blogista. Muistiinpanojeni mukaan oon tehny sen jo kolme vuotta sitten. Lanka Alize Mississippi.





Minä sain villalankaa äiskältä jos kuin monta killoo tässä taannoin. Hää oli sattunu oikiaan aikaan oikiaan paikkaan ja soitteli mulle. Joskus on ollu lampaita eräällä emännällä joiden villoista hän on kehruuttanu lankoja. Emäntä kuitenkin on jo nukkunut pois ja perikunta halusi lahjoittaa valtavat määrät villalankoja pois. Äiti toi sitten minulle älyttömästi, piti itsellään jonkun verran ja taisi siskonsakkin osansa saada. Niin ahne ei ollut, että olisi kaiken kyytiin lastannut vaan jätti osan myös muille käsityöläisille käytettäväksi. 
Yhden villasäkin kyljessä lukee Ylihärmän kehräämö joten siellä lienee villat naruiksi taijottu.
Näyttää sille, että olen alkanut käyttää lankoja nyt semmosiin töihin joiden en usko ikinä valmistuvan. Ekat vyyhdit kulutin Kalevala peittoon (joka on vielä -kin kesken) ja se homma näyttikin maistuvan niin, että alotin kaks muutakin Kalevala peittoa siihen rinnalle. Olen aika varma, että valmiiksi nuo tulee ehkäpä jo tänä vuonna.

Sitten tämä takki. Alotin sen jo viime vuonna, mutta se jäi kesken silloin. Kaivoin sen nyt esille ja rupesin töihin. Vähän aikaa kudottua hokasin, ee sunkaa tämä mahu kyllä itelle ainakaa päälle... Noinkohan kannattanee lankaa säästää ja tehä pienintä kokoa? Pistin takin purkuun ja alotin alusta. Pistin tällä kertaa reilusti pari kokoa isomman eli koko M ja puikotkin vaihoin paksumpiin.
Tommonen siitä sitten tuli.


Ruskeaa lankaa oli rajotetusti, kuus vyyhtiä. Ajattelin sitten kutoa takin niin pitkäksi ku lankaa riittää. Tein hihatkin hyvissä ajon valmiiksi, että tulevat samalla värillä kuin muu takki. Helman ja nappilistat tein sitten tummemmalla ruskealla. Siitä en oikein tykänny kun on aika kovaa ja karkeaa lankaa. Mutta jospa se menis vaikka tökerön näköstä onkin.
Napit löysin Paapon putiikista.

Lankaa kului n. 690g
Puikot 5 mm ja 5,5 mm pyöröt
Ohje Lovejoy neuletakki, Ilona Korhonen & Jenni Österman: Neulekirja Tähkäpää ja muut lempineuleet

Hoksasin joku viikko sitten, että bloggeri ei oo aikoihin mulle kertonu jos joku kommentoi. Niinpä on sitten muutamat kommentit menneet ohi, mutta nyt nekin on lueskeltu 😊

6 kommenttia:

  1. Upea palmikkotakki. Enpä muistanutkaan tuota neuletakkia, vaikka minulla on kyseinen kirja, jonka hankin sukkaohjeiden takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tosi tyytyväinen olen vaikken täydellistä siitä saanut tehtyäkään. Eipä itselläkään aikoinaan tullut takin takia tuota kirjaa hommattua vaan juurikin sukkaohjeiden vuoksi.

      Poista
  2. Iiihana takki! Ja hauska pipo, ois kiva nähdä tosta pipostakin vielä tarkemmin lähikuvia. Ja tuo itsensä kuvaaminen... voi jestas, se on aina yhtä haasteellista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Pipoa ei tullu aikonaan kuvailtua ja se sitten jäi. Mutta netistä löytyy paljon hienoja popparipipon kuvia :)
      Itsensä kuvaus on kyllä haastavaa kun ei osaa kuvata muutenkaan, eikä oikein mallin hommat oo hanskassa ja kameran linssikin hylkii minua. Yritä siinä sitten :D

      Poista
  3. Tää on ihana! Ja tosi kiva, että ohjeista on hyötyä vieläkin, kirjahan on jo yli kymmenvuotias!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Ja takki istuu päälle kuin nakutettu, kuin olis mulle tehty vaikka ohjeen mukaan tikuttelinkin. Valmistukin yllättävän nopsaan vaikka koukeroiselle palmikot ensin näyttikin.
      Kyllä kirjasta vielä on iloa pitkäksi aikaa. Siitä voi helposti kutoa jotain vielä seuraavankin kymmenen vuoden päästä :)Minun makuun aika ajattomia malleja.

      Poista